Bart S. Bernard advocaat

Kosten, Algemene Voorwaarden en

Klachtenregeling

headshot-placeholder-horizontal.jpg
 

In mijn dienstverlening geef ik advies aan zowel particulieren als aan bedrijven. Bent u particulier, dan kunt u misschien een beroep doen op subsidie ​​vanuit de overheid waardoor een groot deel van de advocaatkosten wordt gefinancierd. Zelf moet u nog eenmalig een eigen bijdrage betalen. Nadere informatie over dit subsidiestelsel kunt u nalezen op de website van de Raad voor Rechtsbijstand. Komt u niet in aanmerking voor dit subsidiestelsel, dan gelden de volgende uurtarieven. Voor particulieren € 190,00 per uur, excl. BTW en voor bedrijven € 240,00 per uur, excl. BTW. Tijdens een gratis gesprek wil ik graag kennis met u maken. Samen kunnen we bekijken wat uw rechtspositie is en welke stappen u verder kunt zetten. Mijn uitgangspunt? Eerst samen bespreken: is overleg met de andere partij nog mogelijk? Procederen kan (meestal) altijd nog.


Algemene voorwaarden Bernard Tamaëla Advocatuur

Toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten die cliënten aan Bernard Tamaëla Advocatuur verstrekken, inclusief eventuele aanvullende en vervolgopdrachten.

Opdrachten

2. Nadat door een cliënt een opdracht is verstrekt, komt pas een overeenkomst tot stand, wanneer de advocaat deze, schriftelijk of mondeling heeft aanvaard.

3. In de opdrachtverlening kan worden afgeweken van de algemene voorwaarden. De opdrachtbevestiging prevaleert in dat geval.

4. De werking van de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en

7:409 BW wordt uitgesloten.

5. De advocaat zal pas na overleg met de cliënt derden inschakelen, zoals een deurwaarder of een deskundige. De advocaat zal bij het inschakelen van derden zorgvuldig te werk gaan, maar kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van de handelwijze van deze derden.

6. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen. De cliënt vrijwaart Bernard Tamaëla Advocatuur tegen vorderingen van derden die stellen schade te hebben geleden door of verband houdend met door Bernard Tamaëla Advocatuur voor de cliënt verrichte werkzaamheden.

7. Bernard Tamaëla Advocatuur zal zich inspannen het door de cliënt gewenste resultaat te bereiken, maar garandeert niet dat dit resultaat wordt bereikt.

8. Bernard Tamaëla Advocatuur zal zich bij de uitvoering van de opgedragen werkzaamheden laten leiden door het belang van de cliënt. Daarbij wordt de geldende regelgeving in acht worden genomen, waaronder de gedragsregels voor advocaten en de verordeningen en richtlijnen van de Nederlandse Orde van Advocaten.

Declaratie/honorarium en kosten

9. Voor de uitvoering van de opdracht is de cliënt aan Bernard Tamaëla Advocatuur honorarium verschuldigd, vermeerderd met kantoorkosten en BTW. Onder kantoorkosten wordt verstaan de niet te specificeren kantoorkosten, zoals porti, telefoon, telefax, fotokopieën etc. Deze kantoorkosten worden forfaitair vastgesteld op 5% van het honorarium.

10. Daarnaast komen eventuele verschotten voor rekening van de cliënt. Onder verschotten wordt verstaan kosten, zoals vastrecht (griffierecht), kosten van uittreksels van documenten, deurwaarderskosten, en dergelijke.

11. Tenzij anders overeengekomen, wordt het honorarium aan Bernard Tamaëla Advocatuur berekend op basis van vastgestelde uurtarieven en is gerechtigd de uurtarieven jaarlijks op 1 januari te wijzigen.

12. Ten aanzien van het honorarium kan Bernard Tamaëla Advocatuur een of meerdere voorschotten in rekening brengen. Een voorschot zal bij tussentijdse declaraties of bij de einddeclaratie worden verrekend.

13. Als geen voorschot in rekening is gebracht, zal het honorarium regelmatig tussentijds worden gedeclareerd.

Betaling

14. Declaraties dienen binnen 14 dagen na dagtekening te worden betaald, tenzij schriftelijk anders is afgesproken. Bij overschrijding van deze termijn is de cliënt vertragingsrente verschuldigd, gelijk aan de geldende wettelijke rente.

15. De eventuele kosten van de betaling komen voor rekening van de cliënt.

16. Indien Bernard Tamaela Advocatuur, zelf of door middel van derden, invorderingsmaatregelen neemt tegen de cliënt, dan komen de kosten hiervan voor rekening van de cliënt.

17. De ontvangen gelden strekken eerst in mindering op de onder punt 17 bedoelde kosten, vervolgens op de verschenen rente en ten slotte op de hoofdsom en de lopende rente.

18. Indien de cliënt in verzuim is met de betaling van de declaratie(s), heeft Bernard Tamaëla Advocatuur, naast de genoemde invorderingsmogelijkheden, het recht om haar werkzaamheden voor de cliënt op te schorten, met inachtneming van gedragsregel 14 lid 3 Verordening op de advocatuur (Voda). De betrokken advocaat is slechts dan bevoegd gebruik te maken van dit opschortingsrecht, nadat de cliënt daarvan van tevoren op de hoogte is gesteld en de cliënt nog een korte termijn is geboden alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen. Bernard Tamaëla Advocatuur aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele schade, die de cliënt lijdt, welke ontstaat als gevolg van een opschorting van de werkzaamheden zoals hier bedoeld.

Aansprakelijkheid

19. De aansprakelijkheid van Bernard Tamaëla Advocatuur  is steeds beperkt tot het bedrag of de bedragen waarop de door Bernard Tamaëla Advocatuur gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering aanspraak geeft.

Het eigen risico voor Bernard Tamaëla Advocatuur bedraagt 1.000,00 euro per aanspraak.

20. Als om welke reden dan ook geen uitkering op grond van deze verzekering zal plaatsvinden, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot het door Bernard Tamaëla Advocatuur in de desbetreffende zaak in het desbetreffende jaar in rekening gebracht honorarium exclusief overige kosten.

Derdengelden

21. Bernard Tamaëla Advocatuur is niet aangesloten bij een Stichting Beheer Derdengelden. Er kan derhalve geen geld voor cliënten overgemaakt worden naar een derdenrekening.

Archivering

22. Na het einde van de opdracht worden de in het dossier aanwezige stukken op diens verzoek aan de cliënt verstrekt. Het dossier wordt gedurende een termijn van vijf (5) jaar na het einde van de zaak digitaal bewaard. Het papieren dossier kan worden vernietigd, nadat de dienstverlening in de zaak is beëindigd.

Klachten- en geschillenregeling

23. Bernard Tamaëla Advocatuur neemt deel aan de interne Klachtenregeling. Deze klachtenregeling kunt u inlezen op de website van het kantoor: www.advocaatbernard.nl Bernard Tamaëla Advocatuur is aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur.

Toepasselijk recht en forumkeuze

28. Op de opdrachten tussen Bernard Tamaëla Advocatuur en de cliënt is Nederlands recht van toepassing.

29. Alle geschillen die uit die rechtsverhouding voortvloeien zullen uitsluitend worden onderworpen aan en beslist door de bevoegde rechter te Midden-Nederland, locatie Utrecht.

Bernard Tamaëla Advocatuur is als eenmanszaak geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 32166899


Kantoorklachtenregeling

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:

 - klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;

-  klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;

-  klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht;

 Artikel 2 toepassingsbereik

 1. Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Bernard Tamaëla Advocatuur en de cliënt.

2. Mr B.S. Bernard (advocaat) draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.

 Artikel 3 doelstellingen

 Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:

a. het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen;

b. het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te stellen;

c. behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;

d. medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;

e. verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en klachtanalyse.

 Artikel 4 informatie bij aanvang dienstverlening

 1. Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. De advocaat wijst de cliënt voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.

2. Bernard Tamaëla Advocatuur  heeft in de overeenkomst van opdracht opgenomen bij welke onafhankelijke partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost kan worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak en heeft dit bij de opdrachtbevestiging kenbaar gemaakt.

3. Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na  behandeling niet zijn opgelost worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Advocatuur.

 Artikel 5 interne klachtprocedure

 1. Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar mr B.S. Bernard, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris.

2. De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een toelichting te geven op de klacht.

3. Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.

4. De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.

5. De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.

6. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht.

Artikel 6 geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling

1. De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.

2. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.

Artikel 7 verantwoordelijkheden

1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.

2. Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact en een mogelijke oplossing.

3. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.

4. De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.

Artikel 8 klachtregistratie

1. De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.

2. Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.

3. De klachtenfunctionaris brengt periodiek verslag uit over de afhandeling van de klachten en doet aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten, alsmede ter verbetering van procedures.

4. Minimaal eenmaal per jaar wordt de verslagen en de aanbevelingen op het kantoor besproken en ter besluitvorming voorgelegd.